Chronische rugklachten: wat kun je eraan doen?

Rugklachten komen erg veel voor. Van jong tot oud, iedereen heeft er wel eens last van. Het kan zijn omdat je je spieren overbelast hebt, maar het komt ook vaak voor dat het komt doordat je te veel zit en ligt. De meest voorkomende rugpijn is lage rugpijn die lang aanhoudt. Je hoeft hier niet direct voor naar de huisarts, maar het lijkt ook vaak alsof je niet echt iets kunt doen aan je rugklachten. Niets is gelukkig minder waar. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen voor de vermindering van je rugklachten.

Let op je houding en de belasting van je rug

Lage rugpijn komt bijna altijd voort uit het verkeerd belasten van je onderste rugspieren. Dit kan te maken hebben met verschillende dingen. Het verkeerd belasten van je rugspieren kan veroorzaakt worden door een verkeerde zithouding, te weinig beweging of een te hoog lichaamsgewicht. Is dit bij jou het geval, dan weet je wat je moet veranderen. Daarnaast kan ook stress en psychische spanning bijdragen aan pijn in je rug. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je onbewust je spieren in je rug te veel aanspant, waardoor je ze weer overbelast. Het is in principe logisch dat we snel last van onze rug krijgen. Deze spieren hebben namelijk een zeer belangrijke functie in ons lichaam en worden dagelijks veel belast. Zo zorgen deze spieren voor een goede lichaamshouding, en helpen ze al het gewicht te dragen wat wij de hele dag door optillen en met ons mee dragen. Heb je een zittend beroep en wil je dit ‘s avonds graag compenseren door door in de sportschool aan de gewichten te gaan hangen? Dat is eigenlijk niet goed voor je rugspieren.

Blijf in beweging

Het is dus heel belangrijk om in beweging te blijven. Overcompenseren werkt vaak tevergeefs. Ook je spieren te veel rust geven is vaak niet goed. Om van de pijn af te komen, is het goed om hier een middenweg in te vinden. Ga regelmatig een stukje lopen. Niet hardlopen, gewoon rustig wandelen. Of ga fietsen of zwemmen; alles met mate. Niet te intensief, maar wel in beweging blijven. Veel mensen kunnen er echter toch weinig aan doen; bij een kantoorbaan moet je toch de hele dag zitten. Je kunt echter wel je baas om een staand bureau vragen, of om een bureau dat kan wisselen tussen staand en zittend. Zorg er ook voor dat je niet op een al te comfortabele stoel of bank zit, maar op een stoel die je rug goed ondersteunt.

Let op je gewicht

Heb je een te hoog gewicht, dan kan dat ook rugklachten opleveren. Het is dus belangrijk om hier goed op te letten. Heb je een te hoog gewicht, probeer dan gezonder te eten en meer te bewegen!

 

Author: admin

Share This Post On